søndag 23. april 2017

Logo - Wooly


Hei, igjen.

Som nevnt tidligere har vi jobbet med et logoprosjekt den siste tiden. Dette prosjektet har gått ut på at vi skal designe vår egen logo. Vi har kunnet velge mellom fire oppdiktede bedrifter, hvor vi skulle ta utgangspunkt i én. Jeg valgte «Wooly» som er et merke for behagelig og allergifritt ulltøy. En del av oppgaven var også å la den negative flaten være styrende. Alt dette skulle vi gjøre ved bruk av få farger, rene linjer, tydelige fonter hvor vi skulle ha fokus på enkle detaljer og linjer.

Det hele startet med at vi skulle finne inspirasjon på Printrest og deretter lage et moodboard, nok en gang i utgangspunkt av den valgte «bedriften». Jeg plukket ut bilder med lyse og behagelige farger, og med elementer som relaterte seg til ull. Så skulle vi tegne håndskisser, og etter dette startet selve prosessen i Adobe Illustrator. Siden jeg ikke hadde bestemt meg helt ut ifra skissene, prøvde jeg også å lage en del ulike logoer inne i programmet. Dette gjorde jeg til jeg etterhvert fant ut hvilken jeg likte best, og da begynte selve bearbeidingen. Da det var gjort gjenstod det bare å velge ut hvilken farge jeg ville bruke, jeg laget en rekke ulike varianter før jeg til slutt bestemte meg for å bruke en dus rosafarge. Denne valgte jeg enkelt og greit fordi jeg synes den gjenspeiler det behagelige og avslappende veldig godt. Jeg har også brukt en enkelt font som ikke er altfor skarp for å få fram det samme budskapet. Jeg valgte også å plassere det i en sort rektangel for å skape fokus rundt den negative flaten.

Av dette prosjektet har jeg lært en hel del. Det inkluderer en rekke mer om Adobe-programmet «Illustrator», det vil spesielt si om verktøyene, grupperinger og hvordan forme linjer. Jeg har også lært om selve idéprosessen, hva en bør fokusere på og om ulike måter en kan utforme logoer. Ikke minst har jeg også lært mer om fargebruk, hvordan forme et rent uttrykk og viktigheten i hvem som er mottakere.

 

-Ida


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar