onsdag 31. mai 2017

FYR-prosjekt


Hei!

De siste ukene har vi jobbet med et såkalt «FYR-prosjekt», dette vil si at vi har kombinert to ulike fag i en oppgave. I denne sammenhengen har det gått ut på at vi har skulle designe en infografikkplakat som viser til hvordan enten solceller, solfangere eller varmepumper fungerer. Jeg har valgt å lage illustrasjoner og forklare i utgangspunkt av hvordan en varmepumpe fungerer.

Det hele startet med å finne inspirasjon, jeg fant for det meste inspirasjon på nettsiden «Pintrest» i tillegg til å søke litt rundt på andre relevante nettsider som viste mer til selve varmepumpeprosessen og elementer den består av. Deretter lagde jeg et idékart som visste til både relevant fagstoff og elementer jeg ville ha med i selve oppgaven. Jeg lagde også moodboard, ett som viste til alle temaene og ett som kun viste til det selvvalgte temaet som i mitt tilfelle er «varmepumper». Under denne prosessen har jeg tatt nytte av Adobeprogrammet «Adobe Illustrator» hvor jeg både har illustrert, utformet og plassert elementer. Jeg valgte å bruke få farger som hvor enkelte er kontraster for å skape spenning og blikkfang. Jeg har også fokusert en del på gjentakelse og dette spesielt ved tanke på farger og sirkulære elementer. Dette har jeg gjort for å skape et mer helhetlig og gjennomført uttrykk.
Dette er moodboardet jeg laget for varmepumper.


Dette er det ferdigstilte resultatet.
 
Jeg har lært en del nyttige ting ved dette prosjektet, ikke minst har jeg måttet ta egne valg, prioritert og utformet i forhold til at jeg skal tilfredsstille lærere i to ulike fag. Jeg føler også jeg behandler og forstår meg bedre på redigeringsprogrammet enn det jeg har gjort tidligere. Oppgaven har vært ganske krevende til tider, noe som på den positive siden fører til at jeg lærer nye ting jeg kan ta med meg videre til neste gang noe lignende dukker opp.


-Ida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar