søndag 23. april 2017

FAKE NEWS


Hei!

Forrige uke fikk vi tildelt en oppgave som går ut på at vi skal lage en falsk nyhet som skal utformes for spredning på nettet.
«Fake news» er oppdiktede nyheter som ofte har propagandahensikt. Disse spres på nettet, og er ofte laget av såkalte «nettroll» for å skape oppsikt og demonstrasjoner mot enten enkeltpersoner, grupper eller politiske saker.  

I nyheten nedenfor er selve hovedoppslaget oppdiktet. Ustjugov er ikke tatt for doping, men allikevel ser det troverdig ut på grunnlag av detaljene rundt og de nylige avsløringene hvor Russland har erkjent at de har drevet systematisk doping. Sergej Ustjugov har også vært suveren hele skisesongen, og tok medaljer i både VM og Tour de ski. All konteksten er derimot sant, og alt av dette er tatt fra den ordinære nettsiden til VG.
 
 
 

For at folk skal vekke oppsikt til min falske nyhet har jeg brukt en stor overskrift, hvor innholdet vekker ekstremt mye oppsikt i seg selv. Over er det et bilde av Ustjugov, hvor han ser veldig lite fornøyd ut, dette er for å tydeliggjøre det jeg vil få frem, og gjøre slik at det appellerer til flere. Jeg har også gjort den så troverdig som mulig ved tanke på design. Jeg har plassert innleggene systematisk og identisk som på nettsiden til VG. Til slutt fant jeg også en av fontene som VG har brukt mye, slik at jeg kunne bruke den samme i mitt oppslag.
 
-Ida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar